1/13/2006

Romania din Caraibe

Am dedicat editorialul de saptamina aceasta manelelor, care sunt, dupa mine, un fenomen cu oarecare potential:

Romania din Caraibe: "Romania are prin manele propria sa sansa de a fi universala prin creolizare. Desigur, muzica si versurile acestora trebuie slefuite. Multe dintre falseturi si aritmii trebuie disciplinate. Daca as fi in industria locala a muzicii as investi serios in orchestratie, linie melodica si videoclipuri (cam la fel cum a facut hip-hopul local, care este la acelasi nivel cu cel occidental, ba chiar mai bun uneori prin sinceritate). Odata ce stangaciile melodice si de imagine vor fi rezolvate, super-starurile manelelor vor fi precis auzite pe piata internationala. Ele vor da, in sfarsit, o justificare sloganului: 'Romania, mereu surprinzatoare.' "

10 Comments:

At 1/13/2006 11:05:00 AM, Blogger Sebi Buhai said...

Referitor la postul asta si cel anterior: economic aveti ceva dreptate, principial mi se pare ca ati luat-o razna rau (Sorin si Mihai, in rest de acord cu Dan care a fost mult prea indulgent in comentariul sau; iar Gheo scrie doar de dragul de a scrie si el ceva- are vreo doua carti interesante si ar trebui sa ramana in range-ul ala pentru ca incepe sa se scufunde cu scrieri din astea, amesteca lucruri (as spune, voluntar, pentru ca mintea ar trebui sa ii mearga) si incearca sa scoata lucruri frumos mirositoare din balegar). Daca romanii sunt extraordinari de talentati in a face treaba mare (ie. ar avea un avantaj comparativ in asta) ar putea probabil ajunge foarte apreciati si chiar ar putea atinge perfectiunea pentru cei carora le place sa admire si sa discute despre acest lucru (pe timp scurt). De asta zic ca economic, aveti ceva dreptate. Cred insa ca ar trebui slefuite acele avantaje comparative care conteaza. Lasati altora privilegiul si extraordinara sansa de a participa in the race to the bottom, nu romanilor. M-am saturat sa ne inghesuim unde pute, dar vad ci si minti aparent mai luminate tot incolo trag...

 
At 1/13/2006 11:32:00 AM, Blogger Dan Anghel said...

Inca nu sunt convins:)
Da, Zdob si Zdub au reusit sa cante in deschidere la Sepultura la Pepszi Sziget si prin Moscova, cred ca tot in deschidere la Sepultura, sau ceva in genul asta. Apoi daca te uiti pe site-ul lor la concertele 2005 popularitatea lor pe plan international atinge cel mai vestic punct in Cehia si Slovacia, ramanand cantonata la greu in Moldova, Rusia, Romania, Ukranina si ceva tari baltice. La Eurovision-ul 2005 desi au facut un show foarte orginal si indraznet, n-au prea facut mare lucru, tot otelarii de la Sistem cu trucuri invechite de cand lumea au iesit mai bine. Intr-adevar, Zdob este international, dar cand te uiti pe unde se cantoneaza, nici nu se compara cu O-Zone. Ajungand la O-Zone, cum au spart ei gura targului in Franta ? I-a luat in primire o casa de productie ce scoate pe banda rulanta muzica sa crizeze copiii de la 7 ani in sus si cum au intrat pe piata copiilor ascultatori de mizerii gen Britney Spears si Avril Lavigne, au castigat popularitate pentru ca este O-Zone este catchy si exotic si ti se lipeste de creier vrei nu vrei. De acolo in colo a fost efectul "boule de neige".
Acum despre manele ca si potential de a iesi pe piata internationala, chiar nu stiu ce sa spun, daca se va intampla vreodata probabil ca melodia si versurile ar fi atat de modificate incat n-ar mai fi "manele". Adica sigur nu sub forma in care le cunoastem noi astazi. Ce s-ar pastra din ele? Indivizii mici si grasunei cu mustata care se vaita? Daca ei vor fi interpretii manelelor exportate mi s-ar parea o idee cel putin proasta. Tot vorbind despre Franta, nu ajunge ca am placerea de a auzi din gura francezilor cateodata remarca "asta e roman" zicand despre cate unul mai colorat "bohemien" si cu ditai mustati, mai trebuie sa apara si in clipuri la TV:) Sau daca vor ajunge sa fie exportate, probabil se vor cantona tot intr-un spatiu cam ca si Zdob si Zdub, ceea ce e mai putin damaging ca si imagine. Daca tot au reusit asa de bine metalurgistii de la Sistem cu Luminta Anghel la Eurovision, de ce nu i-am exporta pe ei.
Despre dezbaterea dintre majoritate si reprezentativitate e de discutat. De ce n-au ajuns manelistii in topul sondajuli "10 pentru Romania" de la sfarsitul anului trecut, la sectia guristi? Ipotezele mele:
- sau sondajul nu e reprezentativ
- sau manelele nu sunt ceva reprezentativ in ciuda faptului ca inunda piata de muzica din Romania
- sau oamenii asculta manele dar le e rusine sa o admita
- sau oamenii asculta manele ca sa se defuleze, dar in sinea lor probabil ca ar dori sa asculte altceva, sa li se propuna altceva.
E dificil de pus egal intre majoritate si reprezentativitate in momentul in care piata romaneasca de muzica este cum este. In care CD-urile costa enorm de mult peste buzunarele oamenilor, cand muzica comerciala romaneasca e de doi lei, deci pana la urma alternative nu prea exista.
Poate ca fac parte dintre cei care refuza sa accepte manelele ca fiind nereprezentative conform lui RPG, desi din partea mea n-are lumea decat sa asculte ce vrea numai sa nu-mi violenteze sonor mediul imediat inconjurator, dar sunt niste lucrurie legate de muzica asta despre care nu il vad vorbind nici pe RPG si nici pe Sorin : vulgaritatea, agresivitatea, etc. De aici si pana la o exporta (si a castiga ca si tara o imagine benefica de pe urma asta, ca altfel mai bine nu) mai e cale foarte lunga...

 
At 1/13/2006 03:33:00 PM, Blogger Sebi Buhai said...

Dane, noroc ca ai pus zambaretzul la "Tot vorbind despre Franta, nu ajunge ca am placerea de a auzi din gura francezilor cateodata remarca "asta e roman" zicand despre cate unul mai colorat "bohemien" si cu ditai mustati, mai trebuie sa apara si in clipuri la TV:) " ca altfel intram la banuieli. Vezi ca asa dai apa la moara celor care justifica manelele fiindca le amesteci si le aduci pe scena pe alt fond (si nu e vorba doar de political correctness aici, ci de mult mai mult). Trebuie sa o tii pe subiect si fara digresiuni care ti se intorc impotriva daca vrei sa inscrii...

In rest de acord. Zdob si Zdub nu are nici in clin nici in maneca cu O-Zone (acum vad ca Sorin ii pune la un loc in Ev. Zilei). Dupa mine Zdob si Zdub si Pavel Stratan sunt cei originali si moldovenii ar face bine sa se mandreasca cu ei, nu cu aiuriti de genul O-Zone (care, a propos, se vad, themselves, departe de genul "manele" considerand ca au adus ceva nou in muzica ROMANEASCA pentru ca noi am fi avut fara ei doar manele- vezi si un articolash pe care l-am scris mai demult la http://www.romanialibera.com/articole/articol.php?care=77 ).

Despre cum au ajuns manelistii in top 10, vezi si excelentul articol al lui Catalin Sturza din decembrie, din Averea: http://www.averea.ro/display.php?data=2005-12-21&id=13666&kword=catalin+sturza
Nu manelistii sunt cei vinovati. Nici macar manelistii de maine, care ii asculta pe cei de azi. Cei care promoveaza sau cauta sa justifice fenomenul (uneori de dragul senzatiei si noului non-conformism), acolo cauta vinovatii (nu doar "o parte din vina"):
din articolul lui Cata in Averea:
"Intai si intai, sa-i lasam pe Vali Vijelie, Adela Popescu si chiar pe Becali in pace: nu e vina lor ca sunt in centrul atentiei in loc sa fie bagati in debaraua cu ciurucuri mediatice. In al doilea rand, o parte din vina o poarta si scoala, si televiziunea. Dar si lor cineva trebuie sa le arate drumul, pentru ca, in caz contrar, vor merge in gol, una dupa sistemul mostenit din comunism, jalonat de remuneratii bugetare mizere, cealalta dupa cotele de audienta cu orice pret, necesare pentru vanzarea publicitatii. Politicienii se supun partidelor, care dau roata guvernului, care asculta de presedinte si care nu trebuie sa-si bage nasul peste tot, pentru ca nu e constitutional. Deci nimeni nu e vinovat. Poate raposatul Kobain, pentru ca nu-i in stare sa-i bata pe Guta si Salam la audienta. Intre timp, televiziunile sporesc pretul minutului de publicitate, deoarece incrancenatul Pruteanu este aruncat in arena, asemeni generalului Maximus in ?Gladiatorul?, pentru a se bate cu trei manelisti deodata. Si, vorba lui Vijelie in fata poeziilor lui Romulus Vulpescu: ?respectele mele, dar sa stiti ca nu am inteles nimic!?."

 
At 1/13/2006 04:10:00 PM, Blogger SAM said...

Sebi, de acord ca intre continutul si stilul muzicii moldovenilor ce au iesit in Europa si manele nu e nici o legatura (o spun si in articol, unde spun ca sunt "radical diferite). Moldovenii si manelele se apropie, insa, prin faptul ca sunt produsul aceluiasi proces cultural, anume, cel de hibridizare/creolizare. Desigur, hibridul romanesc e inca desfigurat si disfunctional, dar el are capacitatea de a creste si deveni interesant pentru ca, similar cu cel moldovenesc, poarta zestrea genetica a mai multor genotipuri. E ca in natura, cu cit stringi mai multe caracteristici genetice de la predecesori diferiti, cu atita ai mai multe sanse de a te adapta la mai multe medii. Mai e, desigur, mult pina la completa dezvoltare si adaptare a manelelor, si poate ca produsul final nu va arata de loc ca acela de la care s-a pornit, cum nici vulturii nu arata de loc ca dinozaurii din care se trag, dar cred ca in esenta si teoretic manelele au sanse de succes pentru ca sunt deschise la orice fel de inovatie. Ele nu ar fi singurele care ar face acest lucru. Cum spuneam si in articol, rap-ul romanesc a iesit bine din incercarea de a fi si romanesc si los angelin, desi natura sa edgy, faptul ca e legat de un stil persabil, care deja e batriior si barierele de limba nu ii ofera mari perspective de viitor.

 
At 1/13/2006 04:28:00 PM, Blogger Sebi Buhai said...

Sorin, degeaba incerci sa imbunatatesti si sa impodobesti dejectii orale de genul manelelor (acum, cu toate ca sunt de acord cu Gheo ca manelele sunt de multe tipuri, intotdeauna mi-a venit sa-l impusc pe cel care imi polua spatiul sonor cu ele, oricare ar fi fost); daca vrei succes cultural autentic romanesc si progres in acelasi timp, nu in directia asta trebuie sa te uiti (si argumentul economic, daca pe asta il vrei, e ca succesul ar fi extrem de temporar, dupa cum temporar a fost si succesul arabicei etc)- mai bine pune banii si promoveaza filmele de arta, la grande musique, literatura de exceptie etc. Educatia are un rol si merita sa incerci sa o faci accesibila (sa o FACI ACCESIBILA, nu sa o impui, prin diferite standarde, asta facea Gheo, le amesteca voit pe toate sa iasa ce a vrut el)- daca exista vreo interventie a decision maker-urilor in economie cu care sunt 100% de acord, acesta este accesul la educatie de calitate si informatie pentru oricine. Iti spun sigur ca maneaua nu prinde la oameni cu IQ peste 80 (pe un IQ scale standard)- daca omul nu e drogat sau nu urmareste altceva, adica hai sa ma chinui doua-trei ore pe muzica lui Guta sau Vijelie, dar macar ma trezesc cu doua blonde in pat in noaptea asta (unde as fi indiferent relativ la IQ-ul protagonistelor)- si daca voi ziceti ca e chestie reprezentativa in Romania, va dati seama pe unde suntem...

 
At 1/13/2006 05:12:00 PM, Blogger Dan Anghel said...

Sebi, "placerea" ar fi trebuit sa fie in ghilimele:) Explicitez, nu de teama ca nu s-a inteles dar sa fiu eu cu constiinta curata:))) E vorba despre a vedea natia ta asimilata cu dispret cu bohemienii (ca asa e politically corect sa le spui) care seamana ca si fizionomie, si unii si ca origine, cu guitzatorii de manele, hence damage-ul de imagine. Adica iei o imagine care in sine e proasta si o amplifici. Bine, nu e o imagine generala, depinde de la om la om, blabla, dar exista si chiar in locurile cele mai fragile... la simplul om de pe strada.

Nu stiu daca te refereai la remarca mea fata de top 10-urile "10 pentru Romania", dar eu ziceam tocmai ca manelistii NU au intrat in top (sau nu in pozitii de varf), ceea ce mi se pare foarte interesant.

 
At 1/13/2006 05:53:00 PM, Blogger Sebi Buhai said...

Dane, "natia mea" (sau a noastra) are si bohemieni din acestia, ca vrei tu sau ca nu vrei. Ba chiar are mai multi decat orice alta tara din Europa (nu ca procent). Deci nu ii pot exclude din cadrul "natiei mele" si nici nu vreau sa fac asta. Pe de alta parte vezi si tu ca manelistii cei mai de succes nu sunt aceia care ar avea probleme cu atacatorii corectitudinii politice.

Nu au intrat chiar in pozitii de varf pentru ca sunt altii mai al dracului decat ei. Si potential mult mai periculosi (ca imagine si influenta) decat bietii manelisti. Dar de intrat in top au intrat, in ciuda concurentei (care ar trebui sa existe)...

 
At 1/13/2006 07:53:00 PM, Blogger Dan Anghel said...

Sebi, discutia nu este despre faptul ca eu accept sau nu ca astia fac parte din natia mea, si ca sa nu fie nici un dubiu asupra a ceea ce am vrut sa zic, reformulez : "natia ta asimilata cu dispret cu o natie formata exclusiv din tigani". Nu cunosc cu exactitate compozita etnica a manelistilor, chiar o sa incerc sa caut de ce origine sunt ca sa am date reale, vorbeam de un paralelism de fizionomie si (deduc) si de unul de origine, paralelisme pe care nu le consider benefice in momentul in care astia ar fi exportati.

 
At 1/14/2006 11:43:00 AM, Blogger Sebi Buhai said...

Da, am inteles ce ai zis, comentariul meu ramane deci complet valid (era vorba de market-ul manelelor, nu de discutii care au tangenta cu alte subiecte, inclusiv cel al discriminarii). In plus, corolarul de dincolo (alte comentarii) stays: nu manelistul e de vina (sau trebuie laudat) pentru succesul pe care il are. Si francezii au ratatii lor, adica nu trebuie sa ne punem paie in cap imediat ce ni se spune ca roman=tzigan et c'est la vie... Au contraire, arata-le oamenilor ca tiganii sunt o minoritate nationala pe care unii dintre noi incearca sa o respecte si ca suntem constienti ca au fost si inca sunt discriminati si ca au si ei o parte din vina la "neadaptare" etc etc etc (sunt destule studii pe temele astea, inclusiv unele din punct de vedere al unor observatori externi care nu trec de partea nimanui, vezi si o intrare in blogul meu despre o teza de master referitoare la comunitatea rroma de la noi, scrisa de o olandeza). Pana si explicatiile astea mi se par redundante si adancind digresiunea: noi vorbeam de manelisti. Tu ai facut o asociere nu tocmai benefica a manelistilor cu tziganii- nu acolo trebuie cautate asocierile.

 
At 1/14/2006 04:06:00 PM, Blogger Dan Anghel said...

Punctul de vedere nu mi-l retrag pentru ca nu am de ce, vad ca nu s-a inteles, poate nu am fost eu destul de explicit, o sa incerc probabil cu o alta ocazie, in schimb propun sa ne oprim aici pentru ca lucrurile sunt foarte foarte amestecate.

 

Post a Comment

<< Home